اختلالات رفتاری کودکان

اختلالات رفتاری در برخی از کودکان به صورت متنوع رخ می دهد. این اختلالات دلایل متفاوتی می توانند داشته باشند. دلایل ایجاد اختلال ممکن است بر اثر استرس و یا عوامل نامعلوم دیگر باشد. اختلالات رفتاری در پسران اغلب بیشتر از دختران دیده می شود. برخورد با این رفتارها و اصلاح آنها می تواند به راهنمایی روانشناسان و همکاری والدین امکان پذیر باشد. شاید برخی والدین وجود این اختلالات را طبیعی بدانند و در جهت درمان آن عملکردی نداشته باشند. بله، شیطنت، پرخاش، لجاجت و نافرمانی ممکن است در کودکان وجود داشته باشد، اما این رفتارها اگر به جایی برسند که آزار دهنده باشند، قطعا باید مورد ارزیابی و درمان قرار گیرند. رایج ترین اختلالاتی که کودکان دچار آن می شوند، سه نوع هستند:

اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD): این اختلال بیشتر در بین کودکان زیر 12 سال دیده می شود. کودکانی دچار این اختلال هستند که خیلی سریع عصبی می شوند و شروع به پرخاشگری می کنند.

اختلال سلوک(OC): مبتلایان به این اختلال رفتارهایی می کنند که غیر قابل باور است از جمله دروغگویی، نداشتن احساست انسان دوستی و تمایل به فرار و خودکشی

اختلال بیش فعالی و نقص توجه(ADHD): کودکان بیش فعال کودکانی هستند که اصلا تمرکز ندارند و دائما در حال تکان خوردن هستند و به قولی یکجا نمی نشینند.

نشانه های نیاز کودک به مشاور

با تمام توجه و زمانی که والدین برای تربیت کودک صرف می کنند، ممکن است زمانی متوجه رفتارهای نامناسب در کودکان خود شوند. علائمی وجود دارد که مشاهده این نشانه ها به مدت طولانی در کودک می تواند زنگ هشداری برای خطر باشد. این نشانه ها درصورتی که جدی باشند لازم است با یک روانشناس در مورد این موضوعات صحبت کرد و به تشخیص درمانگر کودک در جلسات مشاوره حضور پیدا کند.

گوشه گیری: گوشه گیری کودک همیشه باید جدی گرفته شود. کودکی که علاقه ای به هم بازی ندارد و از جمع های دوستانه فراری است، نیاز به مشاوره دارد. علاقه به تنهایی اگر به میزان متعادل باشد امری طبیعی است اما فرار دائم از میان آدم ها کاملا غیر طبیعی است. این کودکان ممکن است حتی قادر به ایجاد ارتباط چشمی نیز نباشند. کودکانی که این خصلت را دارند و درمان نشوند، در ایجاد ارتباطات اجتماعی در آینده دچار مشکل خواهد شد.

اضطراب و نگرانی: کودکانی که بر سر هر مسئله ای دچار اضطراب می شوند و حتی زمانی که همه چیز خوب است دنبال سوژه ای برای نگرانی هستند، از نظر روانی باید تحت بررسی و درمان قرار بگیرند.

اضطراب به هنگام جدایی: جدایی از پدر یا مادر برای برخی از کودکان به قدری دردناک است که به هیچ عنوان حاضر به ترک آنان نیستند. این موضوع نه تنها برای کودک که برای والدین نیز مسئله ساز است. بهتر است شرایط کودک خود را در این موقعیت ها با یک روانشناس در میان بگذاریم.

عصبانیت و خشم زیاد در کودک: عصبانیت و خشم برای کودکان که هنوز دلیلی برای عصبانیت ندارند، بسیار غیر طبیعی است. کودکانی که با هم سن و سال های خود وارد دعوا می شود و شروع به فحاشی می کند، دارای بیماری هستند که باید برای درمان به روانشناس مراجعه کنند. این نوع کودکان در مقابل بزرگسالان نیز پرخاشگری می کنند و ممکن است اسباب و لوازم اطراف خود را نیز پرت کنند و به نوعی احساس قلدری می کنند.

احساس مسئولیت زیاد: کودک نباید خود را مسئول اشتباهات افراد دیگر بداند و در مقابل اتفاقات ناخوشایند احساس گناه کند. کودکانی که بر سر هر اتفاقی دچار تنش، اضطراب و نگرانی می شوند و خود را مسئول آن می دانند بهتر است که تحت درمان قرار بگیرند.

افسردگی: کودکی که مدت هاست نمی خندد و از هیچ اتفاق خوشایندی خوشحال نمی شود، ممکن است مبتلا به بیماری افسردگی باشد. این کودکان همیشه غمگین هستند و سر هر مسئله ای احساساتی شده و گریه می کنند. افسردگی نیز از جمله بیماری های خطرناک برای کودکان است که باید به موقع درمان شود.

بیش فعالی کودک: بیش فعالی کودک شاید پر دردسرترین اختلالی است که گریبانگیر والدین شده باشد. کودکانی که دچار بیش فعالی هستند، بسیار حواس پرت و پر تحرک هستند و از شلوغ کاری ها و فریاد زدن ها خسته نمی شوند. از ویژگی هایی که این کودکان دارند عبارتند از: توانایی توجه به جزئیات را ندارند و بسیار بی دقت هستند، هنگام صحبت کردن با این کودکان گویا متوجه صحبت ها نیستند و توجهشان کاملا در جایی دیگر است، هیچوقت از قوانین پیروی نمی کنند و کنترل آنها بسیار سخت است. این کودکان به قدری دچار آزار اطرافیان خود می شوند که همه از دست کودک کلافه می شوند. مشاوره کودک برای کودکان بیش فعال بسیار جدی و ضروری است.

مرکز جامع توانبخشی سرو در زمینه مشاوره کودکان اوتیسم، بیش فعالی،  مشاوره کودک، کودکان اضطرابی، نافرمانی مقابله ای و سلوک فعالیت می نماید. جهت تماس با کلینک جامع توانبخشی سرو باشماره تلفن های  3734-8809-021 و 6839-8808-021 تماس حاصل فرمایید.

5 فعالیت حرکتی ظریف برای کودکان

آیا به دنبال ایده های ساده برای فعالیت های حرکتی ظریف برای بچه های کوچک خود هستید؟

در حالی که شما می توانید ایده های جالب، خلاقانه یا فعالیت های مبتنی بر تم بسیاری را به صورت آنلاین پیدا کنید، این فهرستی از اساسی ترین و ضروری ترین انواع فعالیت های مهارت های حرکتی ظریف است.

آن ها فعالیت هایی هستند که همه کودکان باید در اوایل کودکی انجام دهند تا مهارت های حرکتی خوب خود را بهبود بخشند.

مهارت های حرکتی ظریف چیست؟

هر فعالیتی که عضلات کوچک بدن مانند انگشتان و چشم ها را درگیر کند، یک فعالیت حرکتی ظریف است. مانند کشیدن یک تصویر یا هل دادن میخ ها در یک تخته گاز است.

در ادامه به چند نمونه از کارهایی که نیاز به مهارت های حرکتی ظریف دارند، اشاره شده است:

  • بستن زیپ ژاکت
  • مسواک زدن دندان ها
  • تا کردن یک تکه کاغذ
  • آشنایی با روش تهیه کیک فنجانی

چرا مهارت های حرکتی مهم هستند؟

کودکان باید مهارت های حرکتی ظریف خود را به منظور انجام انواع وظایف مراقبت از خود، بازی و مشارکت در فعالیت ها و یادگیری نوشتن، در میان چیزهای دیگر، توسعه دهند. با رشد و توسعه، آن ها از طریق نقاط عطف حرکتی ظریف - مانند یادگیری تغذیه خود، لباس پوشیدن یا ساخت یک پازل ۲۴ قطعه ای - پیشرفت می کنند. این برای استقلال آن ها و توانایی آن ها برای مقابله علمی در طول سال های تحصیل آن ها حیاتی است.

5 مورد از بهترین فعالیت های حرکتی مناسب برای کودکان

در اینجا 5 فعالیت حرکتی ظریف و ساده برای کودکان پیش دبستانی و نوپا آورده شده است. بسیاری از همین فعالیت ها را می توان با کودکان نوپای ۳، ۴ و ۵ ساله انجام داد. فقط انتظار خود را متناسب با سن و بلوغ فرزندتان تغییر دهید.

برای مثال، یک کودک ۲ ساله ممکن است تنها با مداد بنویسد، در حالی که یک کودک ۵ ساله شروع به آزمایش نوشتن نام خود خواهد کرد؛ یک کودک ۳ ساله ممکن است عاشق چسباندن دکمه ها با چسب مایع روی کاغذ باشد، و یک کودک بزرگ تر می تواند دکمه ها را براساس اندازه دسته بندی کند.

اگرچه کودکان باید به برخی از اسباب بازی های مهارت های حرکتی ظریف دسترسی داشته باشند، اما بسیاری از فعالیت ها را می توان با مواد زائد یا وسایل روزمره در خانه یا کلاس انجام داد.

1.بازی کردن :

بازی کردن فواید زیادی دارد که کودکان شما باید اغلب با آن بازی کنند که برای کنترل مهارت های حرکتی ظریف فوق العاده است. با استفاده از مواد و ابزارهای مختلف - برش های شیرینی، چاقوهای پلاستیکی، شاخه ها، پین غلتان و غیره - تجربه حسی و ظریف حرکتی را فراهم کنید. همچنین می توانید مواردی مانند مهره ها یا دکمه ها را در صفحه نمایش فشار دهید.

2. نقاشی کشیدن: 

نقاشی یکی از مهم ترین فعالیت های ظریف حرکتی است و کودکان باید فرصت انجام آن را به صورت روزانه داشته باشند. نقاشی مهم ترین فعالیت پیش از نوشتن است. با پیشرفت کودکان در مراحل نقاشی، آن ها در نهایت شروع به توسعه کنترل برای شکل دادن به حروف و نوشتن می کنند. انواع مختلفی از کاغذ و ابزار نوشتن - مداد، خودکار، پاستل روغنی، مارکر، گچ و...

فعالیت های نقاشی نیازی به پیچیده شدن ندارند و باید به کودکان اجازه داده شود تا آزادانه و بدون راهنمایی زیاد نقاشی کنند. در اینجا به چند نوع از فعالیت های نقاشی اشاره می کنیم:

  • نقاشی انگشتی
  • نقاشی با قلم مو با ضخامت های مختلف
  • نقاشی با مهره ای چوبی، اشکال سیب زمینی، نیمه های نارنجی و...
  • نقاشی اسفنجی
  • نقاشی آبرنگی
  • نقاشی با توپ
  • نقاشی رولر
  • نقاشی قهوه خانه ای
  • نقاشی حبابی
    ... و خیلی چیزهای دیگر هم هست!

3. نخ و مهره :

نخ و مهره نیاز به هماهنگی و تمرکز زیادی دارد و تسلط بر آن می تواند زمان ببرد. این روش برای ایجاد هماهنگی چشم و دست بسیار عالی است. راه های زیادی برای آموزش نخ به کودکان وجود دارد:

  • به کودکان نوپا شکل ها و نخ های چوبی کوچک بدهید.
  • یک گردن بند ماکارونی درست کنید.
  • یک گردن بند یا دست بند با غلات یا شیرینی (به شکل حلقه)درست کنید.
  • مهره ها را روی یک رشته بچسبانید. این یک مجموعه عالی است.

4. پاره کردن کاغذ:

آیا می دانستید که پاره کردن کاغذ مهارتی است که کودکان باید یاد بگیرند؟

این مهارت نیز مانند هر مهارت دیگری نیاز به تمرین دارد تا بتوان بر آن مسلط شد. انواع مختلفی از کاغذها را به کودکان بدهید تا پاره شوند. کمی چسب اضافه کنید و از آن یک کلاژ بسازید. در حالی که شما در آن هستید - به کودکان کاغذ خردکن را نیز یاد دهید. این کار عضلات دست را تقویت می کند. کاغذها را خرد کنید و نشانه بگیرید و آن ها را داخل سبد لباس بیندازید تا از آن یک بازی بسازید.

5. ساخت موشک

زمانی که در کلاس درس می دادم، برای همیشه از بچه ها به خاطر تبدیل کردن برگه های کارشان به هواپیماهای کاغذی و پرواز دادن آن ها در طول کلاس می نالم! تا کردن کاغذ مهارت حرکتی خوبی است که کودکان قبل از شروع مدرسه رسمی باید آن را توسعه دهند و این روش خوبی برای آموزش آن است. قبل از اینکه وسوسه شوید تا قدم به قدم توضیح دهید، ببینید که آیا بچه ها می توانند برخی از روش های خودشان را برای تا کردن هواپیما ارائه دهند یا خیر.

اهمیت مهارت های حرکتی خوب برای کودکان پیش دبستانی و نوپا را نمی توان نادیده گرفت. لازم است در این مقاله کودکان را در معرض انواع فعالیت ها قرار دهید.

مرکز جامع توانبخشی سرو در زمینه کاردرمانی کودکان اوتیسم، بیش فعالی، سندروم داون، کودکان کم توان ذهنی، اختلالات حسی، اختلالات یادگیری ، لکنت زبان فعالیت می نماید. جهت تماس با کلینک جامع توانبخشی سرو باشماره تلفن های  3734-8809-021 و 6839-8808-021 تماس حاصل فرمایید.

در گفتار درمانی چه فعالیت هایی انجام می شود؟

برای کودکان، گفتار درمانی معمولا شامل بازی است، مانند فعالیت های توالی یابی یا بازی های گروهی مبتنی بر زبان. برای بزرگسالان، معمولا بر بهبود یا بازسازی مجموعه مهارت های خاص مانند تقویت هماهنگی بین مغز و دهان متمرکز است.

برخی از نمونه های فعالیت های گفتار درمانی عبارتند از:

  • تمرین های زبان و دهان: گفتار درمانگر شما تمرین ها و حرکاتی را به شما نشان می دهد که دهان و زبان شما را تقویت می کنند. این تمرین ها به آموزش زبان شما برای حرکت در الگوهای هماهنگ کمک می کنند.
  • حرکات صورت: کنترل حالت چهره می تواند به بهبود مهارت های حرکتی شما کمک کند. درمانگر ممکن است به شما لبخند بزند یا لب هایتان را کج کند، سپس صورتتان را آرام کند.
  • بلند خواندن: اگر اختلال گفتاری مانع از حرکت صحیح دهان و زبان شما می شود، بلند خواندن می تواند ارتباط بین مغز و دهان شما را تقویت کند.
  • بازی با کلمات: مطالعات نشان داده اند که بازی های حافظه، جستجوی کلمات و معماهای کلمات متقاطع می توانند عملکرد شناختی را حفظ کرده و مهارت های تفکر را بهبود بخشند.

آیا گفتار درمانی واقعا جواب می دهد؟

بله، گفتار درمانی یک درمان ثابت شده و موثر است که به میلیون ها نفر کمک کرده تا مهارت های زبانی و ارتباطی خود را بهبود بخشند.

یک تعریف از موفقیت برای این درمان وجود ندارد. با ارائه دهنده خدمات درمانی یا گفتار درمانگر خود در مورد تعیین و دستیابی به اهدافی که با نیازهای منحصر به فرد شما همخوانی دارند، صحبت کنید.

مزایای گفتاردرمانی چیست؟

گفتار درمانی مزایای متعددی دارد، از جمله:

  • بهبود عزت نفس.
  • افزایش استقلال.
  • بهبود توانایی درک و بیان ایده ها، افکار و احساسات.
  • آمادگی مدارس برای دانش آموزان کم سن و سال.
  • کیفیت صوتی را افزایش دهید.
  • مهارت های اولیه زبانی.
  • عملکرد بلع بهتر.
  • بهبود کیفیت زندگی.

چقدر به گفتاردرمانی نیاز دارید؟

نیازهای هر کسی منحصر به فرد است. برخی اختلالات گفتاری با افزایش سن بهبود می یابند و برخی دیگر به سال ها گفتار درمانی نیاز دارند. اگر یک وضعیت سلامتی باعث اختلال گفتاری شما شود، ممکن است مهارت های گفتاری و زبانی شما با بهبود از مساله اساسی بهبود یابد.

مدت زمانی که به گفتار درمانی نیاز دارید به موارد زیر بستگی دارد:

  • سن شما.
  • نوع اختلال گفتاری.
  • اختلال گفتار تا چه حد بر توانایی های ارتباطی شما تاثیر می گذارد.
  • اگر نیاز به بهبودی از یک بیماری زمینه ای دارید.
  • چقدر در گفتاردرمانی شرکت می کنید.

مرکز جامع توانبخشی سرو در زمینه 'گفتار درمانی کودکان و بزرگسالان فعالیت می نماید. جهت تماس با کلینک جامع توانبخشی سرو باشماره تلفن های  3734-8809-021 و 6839-8808-021 تماس حاصل فرمایید.

گفتاردرمانی چیست؟

گفتار درمانی به کودکان و بزرگسالان کمک می کند تا مهارت های ارتباطی و زبانی خود را بهبود بخشند. مهم نیست چه چیزی بر توانایی شما برای صحبت کردن یا برقراری ارتباط موثر تاثیر می گذارد، گفتار درمانی می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد. اگر شما یا فرزندتان در صحبت کردن، شنیدن یا استفاده از زبان مشکل دارید، با یک ارائه دهنده خدمات درمانی در مورد ارزیابی گفتار درمانی صحبت کنید.

گفتار درمانی درمانی است که توانایی شما برای صحبت کردن و استفاده از سایر مهارت های زبانی را بهبود می بخشد. این کار به شما کمک می کند افکار خود را بیان کنید و بفهمید دیگران به شما چه می گویند. همچنین می تواند مهارت هایی مانند حافظه و توانایی حل مشکلات را بهبود بخشد.

شما با یک آسیب شناس گفتار - زبان (SLP، یا گفتار درمانگر)کار خواهید کرد تا تمرین ها و درمان هایی را پیدا کنید که نیازهای خاص شما را برطرف می کنند. برخی افراد نیاز به کمک برای صحبت کردن و برقراری ارتباط دارند. برخی دیگر برای پردازش و درک بهتر زبان به گفتار درمانی نیاز دارند.

گفتار درمانی می تواند به بهبود شما کمک کند:

  • مهارت های اولیه زبانی (به خصوص کودکانی که صحبت کردن و برقراری ارتباط را یاد می گیرند).
  • توانایی استفاده از صدای خود را داشته باشید.
  • درک زبان (اینکه چقدر کلمات و زبان را خوب درک می کنید).
  • Fluency (چقدر خوب و چقدر راحت می توانید از زبان استفاده کنید).
  • وضوح و بیان (چقدر راحت می توانید آنچه می خواهید را منتقل کنید).

از کجا متوجه شویم که آیا به گفتاردرمانی نیاز داریم؟

اگر ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما گمان می کند که شما یا فرزندتان دچار اختلال گفتاری هستید، آن ها برخی غربالگری های اولیه را توصیه خواهند کرد. این تست ها به تعیین علت اصلی هر گونه مشکل ارتباطی کمک خواهند کرد.

به عنوان مثال، اگر کودک شما در برقراری ارتباط مشکل دارد، ارائه دهنده خدمات درمانی ممکن است کودک شما را برای آزمایش شنوایی به یک شنوایی شناس ارجاع دهد. اگر کودک شما تست شنوایی را پشت سر بگذارد، ممکن است لازم باشد با یک آسیب شناس گفتاری کار کند.

گفتار درمانی چه می کند؟

گفتار درمانی به شما کمک می کند توانایی صحبت کردن و برقراری ارتباط با زبان را بهبود ببخشید. اینکه شما به چه نوع گفتار درمانی نیاز دارید به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله سن شما و اینکه چه وضعیت سلامتی یا گفتاری دارید.

آسیب شناس گفتار - زبان شما درمان مناسب را براساس وضعیت خاص شما توصیه خواهد کرد. روش ها و دسته بندی های مختلفی برای گفتار درمانی وجود دارد، و گفتار درمانگر شما روشی را پیدا می کند که برای شما بهتر عمل می کند.

کدام شرایط با گفتار درمانی درمان می شوند؟

گفتار درمانی می تواند به نفع هر کسی باشد که اختلال ارتباطی دارد. یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی نیز ممکن است گفتار درمانی را پیشنهاد دهد اگر شما اختلال شنوایی یا شرایط سلامتی دارید که بلع را دشوار می کند. ارائه دهنده خدمات درمانی شما ممکن است گفتار درمانی را برای کمک به موارد زیر توصیه کند:

آفازیا: افراد مبتلا به آفازیا ممکن است در خواندن، نوشتن، صحبت کردن و درک زبان دچار مشکل شوند. این بیماری اغلب پس از سکته مغزی یا آسیب به ناحیه ای از مغز که زبان را پردازش می کند، گسترش می یابد.

آپراکسیا: افراد مبتلا به آپراکسیا می دانند که می خواهند چه بگویند، اما در شکل گیری کلمات مشکل دارند. آن ها ممکن است در خواندن، نوشتن، بلعیدن و سایر مهارت های حرکتی دچار مشکل شوند.

اختلال مفصل بندی: افراد مبتلا به اختلالات مفصل بندی قادر به تولید صداهای خاصی از کلمات نیستند. برای مثال، آن ها ممکن است یک صدا را جایگزین صدای دیگر کنند.

اختلالات شناختی - ارتباطی: اگر ناحیه ای از مغز که توانایی تفکر شما را کنترل می کند آسیب ببیند، ممکن است در برقراری ارتباط دچار مشکل شوید. افراد مبتلا به اختلالات شناختی - ارتباطی ممکن است مشکلاتی در گوش دادن، صحبت کردن، حافظه و حل مساله داشته باشند.

Dysarthria: افراد مبتلا به Dysarthria ممکن است گفتار آهسته یا نامفهوم داشته باشند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که عضلاتی که گفتار شما را کنترل می کنند ضعیف می شوند. علل شایع شامل سکته مغزی، اسکلروز چندگانه (MS)، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)یا سایر اختلالات سیستم عصبی است.

اختلالات بیانی: افراد مبتلا به اختلالات بیانی ممکن است در بیرون آوردن کلمات یا انتقال افکار خود دچار مشکل شوند. اختلالات بیانی با سکته مغزی یا دیگر رویداده ای عصبی، تاخیر در رشد و کاهش شنوایی مرتبط هستند.

اختلالات روانی: اختلالات روانی سرعت، جریان و ریتم گفتار شما را مختل می کنند. لکنت زبان (گفتاری که قطع یا مسدود می شود)یک اختلال روانی است. به هم ریختگی (گفتاری که با هم ادغام شده و سریع است)نیز همین طور است.

اختلالات پذیرشی: افراد مبتلا به اختلالات پذیرشی در درک یا پردازش آنچه دیگران می گویند مشکل دارند. آن ها ممکن است دایره لغات محدودی داشته باشند، در پیروی از دستورها مشکل داشته باشند یا علاقه ای به مکالمات نداشته باشند.

اختلالات رزونانس: اختلالات رزونانس شرایط سلامتی هستند که حفره های دهانی یا بینی شما را تحت تاثیر قرار می دهند. آن ها می توانند جریان هوا را مسدود کرده و ارتعاشاتی که به شما در شنیدن صداها کمک می کنند را تغییر دهند. کام، لوزه های متورم و سایر شرایطی که بر ساختار دهان و بینی شما تاثیر می گذارند، می توانند باعث اختلالات رزونانس شوند.

چه سنی برای گفتار درمانی بهتر است؟

هر کسی که به کمک مهارت های گفتاری یا زبانی نیاز دارد، می تواند از گفتار درمانی بهره مند شود. هیچ سن و سالی وجود ندارد که برای کمک گرفتن بهتر یا صحیح تر باشد. هم گفتار درمانی کودکان و هم گفتار درمانی بزرگسالان می تواند به هر کسی که اختلال ارتباطی دارد کمک کند.

مطالعات نشان داده اند که کودکانی که به گفتاردرمانی نیاز دارند، بیش ترین موفقیت را زمانی به دست می آورند که آن را زود شروع کنند و در خانه با یکی از عزیزان خود تمرین کنند.

مرکز جامع توانبخشی سرو در زمینه 'گفتار درمانی کودکان و بزرگسالان فعالیت می نماید. جهت تماس با کلینک جامع توانبخشی سرو باشماره تلفن های  3734-8809-021 و 6839-8808-021 تماس حاصل فرمایید.

اهمیت کاردرمانی برای کودکان

کاردرمانی حرفه ای است که به افراد در طول عمر کمک می کند تا کارهایی که نیاز دارند و می خواهند انجام دهند را تا حد ممکن کاربردی و مستقل انجام دهند. کار درمانگران تلاش می کنند تا به مردم کمک کنند تا زندگی خود را به بهترین شکل ادامه دهند. در رابطه با کودکان، درمانگران به کودکان کمک می کنند تا در کارهای روزمره زندگی مستقل و از نظر تحصیلی موفق شوند. در ادامه به 10 مزیت مهم کاردرمانی برای کودکان پرداخته ایم:

۱. بهبود مهارت های حرکتی درشت: مهارت های حرکتی شامل ماهیچه های بزرگ بدن است که برای خزیدن، راه رفتن، پریدن، گرفتن توپ و غیره مهم هستند. کاردرمانگران می توانند به کودک شما کمک کنند تا این مهارت ها را بهبود بخشد زیرا برای حرکت، ثبات، کنترل حرکتی و تعادل مهم هستند.

۲. بهبود مهارت های حرکتی ظریف: مهارت های حرکتی ظریف، مهارت هایی هستند که به هماهنگی عضلات کوچک تر دست ها و انگشتان شما مربوط می شوند. مهارت های حرکتی خوب برای موفقیت تحصیلی، دستکاری بست های لباس و غیره مهم هستند! کاردرمانگران می تواند به بهبود هماهنگی حرکتی خوب کودک شما کمک کند تا توانایی او برای انجام کاره ای روزمره به طور مستقل بهبود یابد.

۳. افزایش استقلال در فعالیت های زندگی روزمره: فعالیت های روزمره زندگی از جمله فعالیت های روتین مهم مانند تغذیه، لباس پوشیدن و نظافت است. کاردرمانگر می تواند به کودک شما کمک کند تا کاره ای روزمره زندگی را با استقلال و سهولت بیشتری انجام دهد.

۴. رفع مشکلات پردازش حسی: کاردرمانگر می تواند به کودک شما کمک کند تا ورودی حسی که دریافت می کند را بهتر دریافت و به آن پاسخ دهد؛ چه تحمل انواع مختلف لباس ها، کاهش جستجوی حسی برای تنظیم بهتر، یا امتحان بافت های غذایی جدید.

۵. قدرت و ثبات کلی را افزایش می دهد: قدرت و پایداری از جمله مهارت های پایه ای هستند که برای انجام کاره ای روزمره به آن ها نیاز است. با توسعه این مهارت های بنیادی در کاردرمانی، کودک شما قادر خواهد بود تا فعالیت های حرکتی ظریف / بصری را تکمیل کرده و محیط خود را با سهولت بیشتری مانور دهد.

۶. تقویت مهارت های اجتماعی و بازی: یک کاردرمانگر می تواند مهارت های اجتماعی و بازی کودک با همسالان را با کار بر روی بازی کاربردی، نوبت گرفتن، به اشتراک گذاری، بیان احساسات، درک نشانه های اجتماعی و غیره افزایش دهد. در کاردرمانی مرکز توانبخشی سرو ما یک گروه اجتماعی را پیشنهاد می کنیم که کودکان می توانند این مهارت ها را تمرین کنند و روابط همسالان را ایجاد کنند!

۷. بهبود مهارت های کارکرد اجرایی: کاردرمانی تواند مهارت های عملکردی اجرایی مانند توجه، سازمان دهی، آغاز، توالی یابی و حافظه را برای بهبود عملکرد تحصیلی و توانایی تکمیل کاره ای روزمره به طور مستقل مورد توجه قرار دهد.

۸. تربیت مراقب و معلم: در این مرکز علاوه بر آموزش کودکان، برنامه های آموزشی و تربیتی نیز ارائه می شود تا به کودک شما در انتقال مهارت های آموخته شده در زمینه درمان به منزل و کلاس درس کمک کند.

۹. بهبود مهارت های حرکتی ادراکی / بصری: این مهارت ها شامل توانایی شما در سازماندهی و تفسیر ورودی بصری و معنا بخشیدن به آن است. یک کاردرمانگر می تواند به بهبود مهارت های بینایی / ادراکی کودک شما کمک کند زیرا آن ها برای کاره ای روزمره مانند دست خط، بازی و خواندن مهم هستند.

۱۰. کمک به استفاده از فن آوری کمکی: گاهی اوقات از ابزارهایی برای بهبود یا حفظ عملکرد افراد استفاده می کنیم و این ابزارها را فن آوری کمکی می نامیم! کاردرمانگر می تواند به شما کمک کند تا ببینید آیا کودک شما از استفاده از فن آوری کمکی بهره مند خواهد شد یا خیر و به شما آموزش خواهد داد که چگونه از آن به طور مناسب برای کمک به قابلیت های کاربردی کودک خود استفاده کنید. برخی از نمونه های فن آوری کمکی عبارتند از قیچی تطبیقی، وسایل تغذیه ای وزن دار.

مرکز جامع توانبخشی سرو در زمینه کاردرمانی کودکان اوتیسم، بیش فعالی، سندروم داون، کودکان کم توان ذهنی، اختلالات حسی، اختلالات یادگیری ، لکنت زبان فعالیت می نماید. جهت تماس با کلینک جامع توانبخشی سرو باشماره تلفن های  3734-8809-021 و 6839-8808-021 تماس حاصل فرمایید.