7 بازی برای تقویت دونیمکره مغز کودک

تقویت دونیمکره مغز کودک به واسطه‌ی تقویت کارکردهای اجرایی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که والدین باید برای آن برنامه داشته باشند. کارکردهای اجرایی تقویت شده، فرزند شما را قادر می‌سازد تا از نظر علمی موفقیت بیشتری کسب کند. بهتر بتواند از پس چالش‌های روزمره زندگی خود برآید و توانایی ارتباط او با دیگران را نیز بهبود بخشد. در نتیجه کودک می‌تواند زندگی رضایت بخش‌تر و سازنده‌تری داشته باشد.

خبر خوب این است که تحقیقات نشان داده است که می‌توانیم سیم کشی مغز خود را تغییر داده و عملکردهای اجرایی خود را بهبود ببخشیم. معنای این امر برای والدین این است که اگرچه کودک شما ممکن است در خانه یا مدرسه با مشکلاتی روبرو شود که حداقل تا حدودی به دلیل تاخیر یا اختلاف در عملکردهای اجرایی باشد، اما با آموزش و تمرین با او می‌توان این مهارت‌ها را تقویت کرد.

شما می‌توانید از طریق تمرینات آموزشی مغز؛ یا بهتر بگوییم “بازی‌ها” به کودک در پرورش این مهارت‌ها کمک کنید. کودکان به طور طبیعی از طریق بازی یاد می‌گیرند. بازی کودک را درگیر یک تجربه می‌کند و بنابراین تجربه یادگیری را تشدید می‌کند. تمرین و تکرار نیز بسیار مهم است. در مغز هر بار که رفتاری تکرار می‌شود “سیم کشی” مغز تقویت می‌شود. در مقاله قبلی “حقایقی درباره نیمکره‌ مغز کودک که باید بدانید!” را برای شما آوردیم.

برای تقویت نیمکره‌های مغز کودک روش‌های مختلفی وجود دارند. از روش‌های آموزشی و ورزشی گرفته تا روش‌های دیگری که برخی از افراد برای خود انجام می‌دهند. دلیل اینکه باید نیمکره‌های مغز را در کودکان تقویت کنیم، این است که در آینده‌ی خود بتوانند زندگی بهتر و آسان‌تری را تجربه کنند.

معمولا در بزرگسالی به فکر تقویت مغز و استفاده‌ی بیشتر از توانایی‌های آن می‌افتند، اما در سنین بزرگسالی تلاش بیشتری نیاز است تا مغز را بتوان رشد داد. به همین خاطر تقویت مغز و تقویت نیمکره‌های مغز در کودک از اهمیت بالایی برخوردار است.

1. بازی جدول و پازل بازی برای تقویت دو نیمکره مغز کودک

حل انواع جدول و پازل کمک زیادی به تقویت دونیمکره مغز کودک می‌کند. از میان انواع جدول و پازل، جدول سودوکو، جدول حروف متقاطع و مکعب روبیک مفیدترین آن‌ها برای این موضوع هستند.

2. بازی اینو بگیر، اونو بده!

بازی اینو بگیر، اونو بده یا بازی بده بستون برای تقویت دو نیمکره مغز کودک بسیار مفید است. در این بازی لازم است که شما در مقابل کودک قرار بگیرید و یک ردیف از اشیای بزرگ مانند عروسک، ماشین و غیره را بین خود و کودک بچینید. حالا یک جمله این چنینی می‌گویید: ” عروسک رو بده، ماشین رو بگیر.” و سپس ماشین را به سمت کودک می‌گیرید. کودک باید همزمان هم عروسک را برداشته و به شما بدهد و هم ماشین را از شما بگیرد.

3. تمرینات هماهنگی مغز و بدن

مغز و بدن ما بخش‌هایی از کل خود ما هستند و هر دو قسمت نیاز به ورزش دارند. وقتی آن‌ها را با هم “تمرین” می‌کنیم، در واقع به عملکردهای مختلف مغز کمک می‌کنیم تا همکاری و هماهنگی بیشتری با اعضای بدن داشته باشند.

  • برای مثال بازی ساده‌ی زیر به هماهنگی نیمکره‌های مغز کمک می‌کند.
  • تمرینات دست ورزی و حرکت انگشتان دست و پا نیز برای تقویت نیمکره مغز کودک بسیار مفید است. این تمرینات را با انجام کارهای ساده‌ای مثل باز و بسته کردن بند کفش، دکمه و … با کودکتان تمرین کنید.
  •  

4 بازی‌های تقویت تمرکز و حافظه

فعالیت‌های بهبود حافظه و تمرکز برای تقویت نیمکره مغز همه ما مهم است! برای کودکان کوچک‌تر، می‌توانید چند اسباب بازی را بردارید و آن‌ها را در یک ردیف قرار دهید. سپس آن‌ها را بپوشانید و یکی را بردارید. ببینید آیا کودک می‌تواند به شما بگوید کدام یک از آن‌ها کم شده است؟ به عنوان تمرینی دیگر سعی کنید اشیائی تصادفی را به مدت 15 ثانیه جلوی آن‌ها قرار دهید، سپس اشیا را بردارید و ببینید چه تعداد از آن‌ها را به خاطر می آورند. از تعداد کم شروع کنید و با پیشرفت کودک تعداد آن‌ها را مرتباً افزایش دهید. همچنین می‌توانید به آن‌ها یک لیست تصادفی از اعداد یا کلمات را بگویید و بخواهید آن‌ها را تکرار کند. این تمرنی به حافظه شنوایی کودکان کمک می‌کند. با 2 یا 3 مورد شروع کنید و در ادامه به این تعداد اضافه کنید.

5. بازی‌‌های دورهمی و خانوادگی

انجام بازی‌هایی مانند شطرنج و یا بازی‌های تخته‌ای یا کارتی چند نفره مثل UNO علاوه بر شادی‌آور بودن به تقویت مهارت حل مسئله، برنامه‌ریزی و همکاری (مانند نوبت گرفتن و مدیریت ناامیدی) کودک کمک می‌کند. نکته مثبت دیگر این که بازی‌های جمعی برای همه سرگرم کننده است و به تقویت پیوندهای خانوادگی نیز کمک می‌کند. حداقل هفته‌ای یک بار این بازی‌ها ر امتحان کنید و ببینید چه تاثیری برای کودک و رابطه شما خواهد داشت.

6. بازی ‌های دیجیتالی مفید برای تقویت مغز کودکان

بازی‌های دیجیتالی بسیار مفیدی وجود دارند که هم سرگرم کننده هستند و هم طیف گسترده‌ای از مهارت‌های آکادمیک را بهبود می‌بخشند. لوموسیتی نمونه‌ای از این بازی‎هاست که به تقویت مهارت‌های شناختی مثل توجه، حافظه و حل مساله می‌پردازد.

7. داشتن مکالمه روزانه از چالش‌ها، موفقیت‌ها و برنامه‌ها

در دنیای امروز به دلیل پیشرفت تکنولوژی و روی آوردن به ارسال پیام به شکل مجازی؛ صحبت کردن واقعاً یک هنر گمشده است. اختصاص دادن زمانی از روز برای صحبت کردن با کودک؛ در مورد چالش‌های روز، مسائلی که یاد گرفته است و … بسیار مفید خواهد بود. همچنین به اشتراک گذاشتن مهارت‌های خود و به خصوص مهارت‌های ارتباطی و کلامی از این طریق بسیار برای کودک سازنده خواهد بود. برای ایجاد انگیزه در کودک برای صحبت کردن می‌توانید داستانی را با هم بخوانید و درباره‌ی قسمت‌های مختلف قصه یا اشخاص از کودک سوال‎‌هایی بپرسید و او را تشویق کنید تا نظرش را بگوید.

کلام پایانی

اختصاص دادن زمانی برای آموزش، تشویق و مشارکت با کودک در این فعالیت‌ها نه تنها باعث بهبود عملکرد مغز و تقویت نیمکره مغز کودک می‌شود بلکه باعث ایجاد روابط عمیق‌تر در خانواده و کاهش استرس در همه می‌شود. شاید فکر کنید بازی؛ صرفا کار کودک است. اما خوب است بزرگسالان هم گاهی به کودک درون خود توجه داشته باشند.

پیشنهاد ما این است که مغز خود را همراه با کودک خود “ورزش” دهید و بدانید در حالی که با این تمارین به تقویت مغز کودکان کمک می‌کنید، به بهبود عملکرد مغز خود و همینطور سرگرم کردن همه‌تان کمک می‌کنید.

تقویت نیمکره مغز کودک و برقراری تعادل بین آن‌ها ممکن است کمی زمان‌بر باشد و کمی تلاش مضاعف نیاز داشته باشد، اما می‌تواند در بسیاری از فعالیت‌ها حتی در دوران بزرگسالی به کمک فرزند شما آید. کسانی که هردو نیمکره‌ی مغزشان به یک اندازه‌ی تقریبا یکسانی رشد کرده باشد، راحت‌تر می‌توانند مسیر زندگی خود را بسازند و از همسن‌‌های خود یک سر و گردن بالاتبه نظر می‌رسند.

مرکز جامع توانبخشی سرو در زمینه بازی درمانی کودکان اوتیسم، بیش فعالی،  اختلالات حسی، اضطرابی، پرخاشگری ،وسواسی و نافرمانی مقابله ای فعالیت می نماید. جهت تماس با کلینک جامع توانبخشی سرو باشماره تلفن های  3734-8809-021 و 09355505670 تماس حاصل فرمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد