با کودک لجباز چگونه رفتار کنیم؟

کودک لجباز به چه کودکی گفته می شود ؟ این سوالی است که تقریبا ذهن همه والدین را به خود درگیر کرده است. زمانی که کودک شما ناسازگاری می کند شما دقیقا نمی دانید این مصمم بودن کودک شما است یا لجبازی؟! تقریبا می توان گفت سن لجبازی در کودکان بین 1 تا 3 سالگی است، اما این لجبازی ممکن است در سنین بالاتر هم دیده شود. لجبازی در کودکان با ناسازگاری آغاز می شود. ناسازگاری هایی نظیر: گریه کردن، فریاد کشیدن، سرپیچی از فرمان بزرگتر، گاز گرفتن، عدم تمایل به خوردن غذا، شکستن وسایل، آسیب رساندن به دیگران و بسیاری از این رفتارهای مشابه از فرزند شما یک کودک لجباز می سازد.

بررسی علت های لجبازی در کودکان

لجبازی در کودکان علت های مختلفی دارد اما بدون در نظر گرفتن این علت ها باید بگوییم کودک در زندگی خود به اقتضای سنش یک دوره لجبازی های مکرر را خواهد داشت. کودک لجباز به شدت در مقابل رفتار و حرف دیگران مقاومت می کند و با اصرار و پافشاری سعی بر این دارد که به خواسته های خود برسد. بعضی اوقات این رفتار کودک والدین را مضطرب و نگران می کند؛ زیرا آنها نمی دانند باید در مقابل لجبازی کودک چه واکنشی نشان دهند. بسیاری از عوامل محیطی می تواند بر روی خلقیات و رفتار کودک شما تاثیر بگذارد و لجبازی او را تشدید کند. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید بعضی اوقات حتی گرسنگی نیز زمینه ای برای لجبازی کودک می شود. درک کردن کودک بهترین رفتاری است که شما می توانید در این مواقع با او داشته باشید. کودک لجباز با بهانه گیری های مختلف سعی بر رسیدن به خواسته های خود را دارد.  در ادامه با ما همراه باشید تا شما والدین عزیر را در برخورد با کودک لجباز راهنمایی کنیم.

کلید های رفتار با کودک لجباز

همه چیز در زندگی موقتی است حتی لجبازی کودکان! قبل از هر چیزی این را در نظر داشته باشید که کودک شما پاک و معصوم است و هیچ قصد و نیت بدی پشت رفتارهایش ندارد. اگر کودک لجباز و ناسازگار است فقط به اقتضای سن و رشد و تکامل اوست. شما باید به عنوان پدر و مادر این اجازه را به فرزند خود بدهید تا در مسیر تکامل زندگی خویش قرار گیرد و حتی لجبازی را تجربه کند. حتی خودتان نیز این دوران را پشت سر گذاشته اید پس از فرزندتان توقع مطیع بودن را نداشته باشید و این اجازه را به او بدهید تا به اقتضای سنش رفتار کند.

کودک لجباز بسیاری از والدین را به عصبانیت وادار می کند؛ اما شما باید کاملا صبورانه رفتار کنید و با راهکار ها و کلید هایی که در ادامه به شما آموزش خواهیم داد، لجبازی کودکتان را کنترل کنید تا این دوران را سپری کند.

چگونه لجبازی کودکمان را کنترل کنیم؟

حرف های فرزندتان را بشنوید

در برخورد با کودک لجباز باید به او فرصت شنیده شدن بدهید. شما باید کاملا صمیمانه با فرزند خود ارتباط برقرار کنید و اجازه دهید تا او علت رفتارش را توضیح دهد. نوع صمیمیت شما می تواند کودک را مجاب کند تا علت کارهایش را توضیح دهد. در این فرصت شما باید با او ارتباط چشمی برقرار کنید و در حالی که به چشم هایش نگاه می کنید، شنوای حرف هایش نیز باشید. در این صورت کودک با شما احساس راحتی و صمیمیت می کند و می تواند با شما ارتباط برقرار کند.

تاثیر ارتباط نزدیک را دست کم نگیرید

پدر و مادر گرامی هرگز فرزندتان را مجبور به انجام کاری نکنید. زمانی که شما بخواهید کاری را به فرزند دلبندتان تحمیل کنید، او به طور غریزی مقاومت می کند و این شروع لجبازی اوست. البته ناگفته نماند که مقاومت در برابر تحمیل کردن، در بزرگسالان نیز اتفاق می افتد؛ زیرا هیچ کس از جمله کودکان تحمیل کردن را دوست ندارند. به عنوان مثال اگر زمان خوابیدن فرزند شماست اما وی اصرار دارد تا کارتون ببیند، به جای تحمیل کردن به او، خودتان نیز اندکی کنار فرزندتان بنشینید و کارتون تماشا کنید. زمانی که کنار یکدیگر کارتون تماشا می کنید می توانید با او ارتباط کلامی برقرار کنید و از این طریق با فرزندتان ارتباط نزدیک برقرار کنید. قدرت یک آغوش گرم برای پایان یک لجبازی را هرگز دست کم نگیرید. برقراری این نوع ارتباط کودک لجباز را به انعطاف پذیری مشتاق می کند.

احترام گذاشتن به کودکتان را فراموش نکنید

گاهی اوقات کودکان دوست ندارند کاری را که شما میخواهید انجام دهند. سعی کنید آنها را درک کنید و به آنها حق بدهید. احترام گذاشتن به حقوق دیگران حتی کودک خردسال شما می تواند روابط بین شما و فرزندتان را تقویت کند. سعی کنید به جای امر و نهی کردن چند گزینه پیش روی فرزندتان بگذارید. به عنوان مثال اگر او تمایلی به پوشیدن لباسی که شما برایش انتخاب کردید، ندارد؛ از او بخواهید بین رنگ سبز و قرمز یکی را انتخاب کند. بدین ترتیب شما حواس کودک لجباز خود را از اصل موضوع پرت کرده اید و با دادن حق انتخاب به او مشکل را حل کردید.

از رفتارهای مثبت کودک لجباز خود استقبال کنید

افعال منفی مانند “نه” در رفتار همه آدم ها تاثیر می گذارد. شما به عنوان پدر و مادر باید تلاش کنید تا رفتارهای مثبت کودکتان را تقویت کنید. تلاش کنید تا کارهای مثبت او را تحسین و تشویق کنید و کارهای منفی اش را کمتر به او یادآوری کنید. این رفتار شما در کاهش لجبازی کودک معجزه می کند. حتی میتوانید گاهی اوقات برای او بابت کارهای خوبش هدیه بخرید و با این کار حسابی تشویقش کنید.

بهترین واکنش در لجبازی کودکان

در برخورد با فرزند لجباز خود هیچ گاه فراموش نکنید که شما عاقل و بالغ هستید و کودکتان هنوز به تکامل عقلی نرسیده است. نحوه برخورد شما می تواند در شکل گیری شخصیت فرزندتان به شدت تاثیر گذار باشد. در ادامه ما به شما راهکار هایی را ارائه می دهیم که می تواند در واکنش شما با کودک لجباز بسیار موثر باشد.

حفظ آرامش و خونسردی

برخورد با کودک لجباز ممکن است شما را بسیار عصبانی کند. اما باید این را در نظر بگیرید که عصبانیت شما نه تنها مشکل را حل نمی کند، بلکه باعث تشدید لجبازی کودک می شود. شما می توانید با خوردن یک لیوان آب سرد و نفس عمیق، خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید و سپس با کودکتان مذاکره کنید و تعامل برقرار کنید. شما با حفظ آرامش می توانید اوضاع را به درستی مدیریت کنید.

خودتان را به جای کودک بگذارید

قدم بعدی که شما باید در برخورد با فرزند لجباز خود بردارید این است که خود را جای کودکتان بگذارید. با این روش می توانید واکنش بهتری نشان دهید و کودکتان را درک کنید. زمانی که شما نه از سر اجبار بلکه با درک و فهم درست از نیازها و خواسته کودکتان به قضیه نگاه کنید، می توانید با آرامش و قدرت بیشتری به حل موضوع بپردازید. در این صورت شما دیگر خشمگین نخواهید شد و قوه تصمیم گیری تان بهتر عمل خواهد کرد.

محیط خانه تان را آرام و صمیمی نگه دارید

خانه محل امنیت و آرامش هر انسانی است. زمانی که فضای منزل شما ناآرام باشد، کودک دلبندتان هیچگاه نمی تواند با شخصیت سالمی در آن فضا رشد کند. رفتار اعضای خانواده با یکدیگر به شدت بر روی نوع رفتار و شخصیت کودک تاثیر می گذارد. فضای خانه دقیقا شبیه به یک آموزشگاه است که کودک به عنوان کارآموز در آن حضور پیدا می کند. این مثال می تواند شما را از اهمیت جو و فضای خانه در شکل گیری شخصیت کودک آگاه کند.

مرکز جامع توانبخشی سرو در زمینه بازی درمانی کودکان اوتیسم، بیش فعالی،  اختلالات حسی، اضطرابی، پرخاشگری ،وسواسی و نافرمانی مقابله ای فعالیت می نماید. جهت تماس با کلینک جامع توانبخشی سرو باشماره تلفن های  3734-8809-021 و 09355505670 تماس حاصل فرمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد