اختلال یادگیری چیست؟

اختلال یادگیری در کودکان چیست؟

اختلالات یادگیری کودکان یک مشکل عصبی است که بر توانایی مغز برای ارسال، دریافت و پردازش اطلاعات تأثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به این بیماری دچار مشکلاتی در خواندن، نوشتن، صحبت کردن، گوش دادن، درک مفاهیم ریاضی و درک عمومی می‌شوند. این مشکلات باعث می‌شود که آن‌ها در یادگیری اطلاعات و مهارت‌های جدید مشکل  داشته باشند.تعریف دقیق اختلال یادگیری به معنای اختلال در یک یا چند فرآیند روانشناختی اساسی بوده که ممکن است در درک یا استفاده از زبان، گفتار یا نوشتار نقش داشته و در توانایی گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، املاء یا انجام محاسبات ریاضی نیز تاثیر بگذارد.

انواع اختلالات یادگیری کودکان .

 

نارساخوانی یا اختلال خواندن :

نارساخوانی چیست؟ نارساخوانی یکی از مهم‌ترین انواع اختلال یادگیری است که به مشکلات در خواندن اشاره دارد. این مشکلات زمانی رخ می‌دهد که فرد نمی‌تواند رابطه بین صداها، حروف و کلمات را به درستی درک کند. علائم آن شامل مشکل در تشخیص حروف و کلمات، درک مفاهیم و ایده‌ها، سرعت خواندن و مهارت‌های واژگانی می‌شود. بیشتر افراد با اختلال LD (تا حدود ۸۵٪) دچار نارساخوانی هستند.

دیسکالکولی یا اختلال ریاضی

این اصطلاح به مشکلات متنوعی در حوزه ریاضی، از جمله ضعف در درک اعداد و دشواری در حل مسائل، اشاره دارد. این اختلال ریاضی معمولا در کودکان دیر تشخیص داده می‌شود.

دیسگرافی یا اختلال نوشتن

دیسگرافی یک نوع از ناتوانی یادگیری است که بر توانایی‌ نوشتن تأثیر می‌گذارد. این اختلال ممکن است با مشکلات املایی، ناهنجاری در دستخط و مشکلات در ساختارگرایی روی کاغذ همراه باشد.

سپراکسی یا اختلال حرکتی

اختلال حرکتی دیسپراکسی به مشکلاتی مانند ناتوانی در هماهنگی حرکتی اشاره دارد. علائم این اختلال شامل مشکلات در انجام حرکات فیزیکی نیازمند هماهنگی دست و چشم می‌شود.

بسیاری از کودکان با اختلال یادگیری در خواندن دست و پنجه نرم می‌کنند، برخی نیاز به کمک در درک مفاهیم ریاضی و اعداد دارند و برخی مشکلات در نوشتن دارند. بعضی از آن‌ها هم ممکن است دچار مشکلات حرکتی و هماهنگی و یا مشکلات شنوایی و دیداری باشند. از این رو نیاز است ابتدا نوع اختلال را مشخص کنید و سپس به درمان بپردازید.

علائم اختلال یادگیری کودک :

اختلال یادگیری در کودکان در انواع مختلف و در سنین متفاوت با نشانه‌های مختلفی همراه است. برای تشخیص اولیه این اختلال، والدین می‌توانند به نشانه‌های زیر توجه کنند ::

حافظه ضعیف

مشکل در پیروی از دستورالعمل‌ها

مشکل در یادگیری مفاهیم پایه مانند الفبا، روزهای هفته، اعداد و غیره

توانایی ضعیف در خواندن یا نوشتن متون

مشکل در تمرکز

مشکل در خواندن و درک مطلب

مشکل در درک مفاهیم جدید

تأخیر در صحبت کردن نسبت به بچه‌های هم‌سن و هم‌کلاسی

رشد آهسته دایره واژگان.

مرکز جامع توانبخشی سرو در زمینه اختلالات یادگیری کودکان اوتیسم، بیش فعالی، سندروم داون، کودکان کم توان ذهنی، اختلال یادگیری نوشتن، خواندن، ریاضی و.. فعالیت می نماید. جهت تماس با کلینک جامع توانبخشی سرو باشماره تلفن های  3734-8809-021 و 09355505670 تماس حاصل فرمایید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد